Til forsiden
Billetbestilling
Nyhedsbrev


Forfattertræf


Den 24. maj er tiden kommet til nr. 2 af en række træf om en operas skabelsesproces. Denne gang er det operateksten, der kommer under kærlig behandling.


”FÆRRE ORD… FÆRRE ORD - KONCIS STIL” skrev Verdi engang med vrede versaler i margenen på sin librettists udkast til en opera. Når opera fungerer, går tekst og musik op i en højere enhed, men foreningen går ikke altid stille for sig. For hvordan skriver man underskøn operalyrik, uden at den overskygger musikken? Og hvordan komponerer man, så ordene ikke drukner i sopranens vibrato? 
Den 24. maj giver Den Fynske Opera publikum lejlighed til at opleve foreningen mellem skrift og nodetegn med egne øjne og ører. Huskomponist Andy Pape skriver på en ny dansk helaftensopera til den odensebaserede operascene, men han mangler ord, og derfor har han bedt tre danske librettister om at møde ham på Den Fynske Opera. Forud for mødet har hver af librettisterne skrevet en operascene ud fra samme forlæg, og Andy Pape har skrevet musik til hver af scenerne. Anne-Marie Vedsø Olesen (Orkestergraven) og Rasmus Zwicki (Konsumia) udgør de to af librettisterne, og senest har unge Thomas Pape sluttet sig til holdet, da dramatiker Line Knutzon desværre måtte springe fra.

Dystopiske kærlighedshistorier
Centrum for træffet bliver iscenesættelsen og opførelsen af de tre scener, og det bliver en hæsblæsende omgang. Publikum vil blive præsenteret for en formummet doktor, der guider en ulykkeligt forelsket kvinde gennem et dystopisk kontrolsamfund i Vedsø Olesens Dr Spin (læs teksten her); et rendezvous
 i et kødeliggjort netdatingforum i Zwickis Første møde (læs teksten her); og i Thomas Papes Babel (læs teksten her) skildres spirende kærlighed i en nær fremtid mellem en udsendt fra kontrolinstansen ”Musikministeriet” og en ung sangerinde. Instruktøren er Anne Barslev, som tidligere har instrueret bl.a. Den Fynske Operas spektakulære totalteaterversioner af La Bohème og Madame Butterfly samt Den Jyske Operas Snehvides spejl i denne sæson. Sangerne er Mathias Hedegaard, som har slået sit navn på bl.a. Det Kongelige Teater og Den Jyske Operas scener, Jens Søndergaard, som nyligt høstede anmelderroser som den sindssyge Maestro i Orkestergraven og Kiki Brandt, bl.a. kendt som Kowalski i Andy Papes Houdini den Store og fra Stemmer fra Østre Gasværk.  

Publikumsdebat
Ind i mellem forestillingerne lægges der op til debat, og Den Fynske Opera håber på et stort fremmøde af publikummer, der har lyst til at blande sig i debatten og stille spørgsmål. Hvordan fungerede scenerne? Er det lettere at skrive libretto på vers og rim end på prosa? Må der egentlig godt stå ”god røv” i en operalibretto?

Kom og hør, hvad komponisten og librettisterne kommer frem til! Måske er netop denne aften at grundstenene lægges til en ny operaklassiker...
 
Tid og sted
24. maj kl. 19.30
Filosofgangen 19
5000 Odense C

Entré
Kr. 75,-

Adresse:

Filosofgangen 19

DK-5000 Odense C.

Tlf.: 6311 7830
Mail: denfynskeopera@
denfynskeopera.dk
CVR.-nr.: 1958 4933